Trudno znaleźć kierowcę, który nie miał kontaktu z systemem ABS. Obecnie instaluje się go w znacznej ilości pojazdów, a od kilku lat stanowi konieczny element wyposażenia w nowych samochodach. Sterownik ABS stanowi zabezpieczenie w nagłych zdarzeniach drogowych, ponieważ zapobiega powstawaniu poślizgu podczas hamowania.

System ABS – co to takiego?

ABS to układ, którego podstawowym zadaniem jest zapobieganie procesowi blokowania kół w trakcie hamowania. Sprawny system ABS poprawia jakość kierowania pojazdem w sytuacjach awaryjnych, jak również zabezpiecza kierowcę przed wpadnięciem w poślizg. Układ ABS sprawia, iż siła hamowania będzie stale zmniejszana lub zwiększana. Dzięki temu można szybko zatrzymać pojazd, blokując koła w sposób pulsacyjny. Istnieją trzy elementy, z którego składa się system ABS: pompa, czujniki oraz sterowniki ABS.

System ABS – jak działa?

Istotnym elementem, dzięki któremu układ hamulcowy może działać poprawnie jest płyn hamulcowy. To on sprawia, iż siła z pedału przenosi się na klocki hamulcowe. Mocne naciśnięcie hamulca sprawia, iż płyn zaciska je pod większym ciśnieniem. Dzięki temu zwiększa się siła hamowania. Zadaniem systemu ABS jest zniwelowanie ryzyka blokowania się kół z uwagi na gwałtowne ciśnienie. Czujniki zawarte w układzie odpowiadają za bieżącą kontrolę prędkości, z którą porusza się każde koło pojazdu. Jeśli jedno z nich zaczyna kręcić się wolniej, układ interpretuje sytuacje jako poślizg. Czujnik wysyła o tym zdarzeniu informacje do pompy ABS, wpływając tym samym na zmniejszenie ciśnienia płynu hamulcowego w danym kole. Dzięki temu siła hamowania znacznie się zmniejsza. W przypadku wyrównania prędkości ABS się wyłącza. Jego ponowne uruchomienie ma miejsce w momencie odnotowania podobnego, niepokojącego odczytu.

Układ ABS w praktyce

System ABS można przetestować w dowolnej chwili. Aby to zrobić należy poruszać się po nawierzchni pokrytej piaskiem, żwirem lub lodową taflą. Jeżeli układ działa prawidłowo, w trakcie mocniejszego hamowania pedał będzie się odbijać. Pulsujący hamulec charakterystyczny dla działania systemu ABS dość łatwo można wyczuć pod stopą. Odbijanie się hamulca jest oznaką, iż ABS zabezpiecza przed blokadą koła.

Awaria systemu ABS – jakie są objawy?

Układ ABS należy do tych, które dość rzadko ulegają wszelkiego rodzaju awariom. Takie zdarzenie może mieć jednak miejsce z uwagi na różne przyczyny. W przypadku wystąpienia awarii systemu ABS kierowca zauważy kontrolkę ABS na desce rozdzielczej. Czy w takiej sytuacji powinno się zrezygnować z dalszej jazdy? Na szczęście, nie ma takiej potrzeby. Należy natomiast zachować szczególną ostrożność w przypadku wystąpienia takiego zdarzenia. Naprawa sterowników ABS powinna odbyć się możliwie najszybciej, mimo braku istnienia bezpośredniego zagrożenia.

Jak rozpoznać problemy z systemem ABS?

Nie odnotujesz nieprawidłowości związanych z pracą ABS jadąc po suchej i gładkiej jezdni. Jeśli jednak będzie trzeba zahamować na śliskiej bądź obsypanej żwirem powierzchni – możesz zauważyć awarię. Dojdzie wówczas do zablokowania kół, będącego wynikiem agresywnego hamowania. Mówiąc prościej, pojazd będzie zachowywał się w taki sposób jakby system ABS nie był w nim obecny.

Awaria systemu ABS jest najczęściej związana z czujnikiem prędkości obrotowej. To właśnie on jest elementem układu, który najczęściej zawodzi. Ten fakt wynika z położenia czujnika przy piaście koła. Zanieczyszczone czujniki mogą wykazywać się niższą skutecznością. W przypadku wadliwie działającego systemu ABS warto również sprawdzić zawory w pompie. Usterka tego elementu objawia się wpadającym w podłogę pedałem hamulca. Komputer diagnostyczny jest urządzeniem, które precyzyjnie wskaże przyczynę występowania problemu z układem ABS.