Praktycznie każdy kierowca bez względu na swoje doświadczenie za kółkiem kojarzy skrót ABS, większość z nas posiada nawet ten jakże przydatny system na wyposażeniu swojego auta. Jednak jego popularność nie idzie w parze z ogólną wiedzą kierowców na jego temat, tak by dokładnie móc opisać, o co tak naprawdę w nim chodzi i co dzięki niemu zyskujemy. Z systemu tego korzystamy, nawet gdy nie posiadamy wiedzy na temat jego działania. Właśnie dlatego od 2004 r. jest on obowiązkowo montowany we wszystkich samochodach sprzedawanych na terenie całej Unii Europejskiej. Jednak postaramy się przybliżyć sobie co tak naprawdę stoi za skrótem ABS, dzięki czemu będziemy mogli wykorzystać jego pracę w bardziej wydajny sposób. W końcu każdy metr zaoszczędzony podczas hamowania, może uratować życie nasze i naszych pasażerów.

Po co jest nam ABS?

ABS, czyli z j. ang. Anti-Lock Breaking system, służy nam kierowcom przede wszystkim do zwiększenia bezpieczeństwa podczas gwałtownego hamowania. Sporo użytkowników dróg mylnie określa go systemem antypoślizgowym, jest to błędne określenie, gdyż proces hamowania polega właśnie na zmniejszaniu prędkości pojazdu za pomocą wspomnianego poślizgu. Prawdziwym zadaniem systemu ABS jest utrzymanie poślizgu kół pozwalającego na bezpieczne wyhamowanie samochodu przy jednoczesnym zachowaniu jego skrętności i stabilności. To wszystko umożliwia nam ominięcie przeszkód podczas hamowania. W większości przypadków działanie systemu skraca naszą drogę hamowania, wyjątkiem od tej reguły bywa hamowanie na sypkiej nawierzchni np. na piachu, gdzie bardziej wydajne jest zablokowanie kół do momentu zakończenia hamowania.

Zasada działanie systemu ABS

Większość z nas w momencie nagłego hamowania wciska pedał hamulca z maksymalną siłą. ABS dąży w takich przypadkach do regulacji ciśnienia w układzie hamowania, potrzebnego do utrzymania optymalnego poślizgu kół, który zawiera się w granicach od 10% do 30%. Powoduje to naprzemienne dociskanie i luzowanie klocków na tarczy naszego układu hamowania. System w ten sposób stara się odwzorować technikę hamowania pulsacyjnego, my jako kierowcy odczuwamy to za pośrednictwem drgań na pedale hamowania i w żadnym wypadku nie powinno nas to przerażać. Mało tego powinniśmy starać się, przyciskać hamulec najmocniej jak potrafimy, pozwalając systemowi na wykonanie swojej pracy. Z całą pewnością hamowanie pulsacyjne wykonane przez ABS zostanie przeprowadzone dużo efektywniej, niż w przypadku, gdybyśmy to sami zmieniali nacisk na pedał hamulca.

Jakie części wchodzą w skład systemu ABS?

Mimo iż system ABS wykonuje tak ważną funkcję w naszym samochodzie, jego budowa nie opiera się na zbyt wielu częściach. Jest to konstrukcja modułowa składająca się z trzech podstawowych elementów:

  • czujnik prędkości obrotowej kół, w który wyposażone jest każde koło,
  • modulator ciśnienia, odpowiadający za odpowiedni nacisk płynu hamulcowego na tłoczki,
  • sterownik ABS, zbierający szczegółowe dane z czujników i nadzorującego prace modulatora.

To właśnie tym trzem elementom zawdzięczamy wzrost bezpieczeństwa w sytuacjach wymagających nagłego hamowania. Naprawdę warto dbać o nie, tak by nie zawiodły nas w chwili, gdy najbardziej ich potrzebujemy.

Kilka słów podsumowania

System ABS to bardzo prosta konstrukcja, która spełnia w naszych samochodach ogromną rolę. Pozwala on na wyhamowanie samochodu bez utraty kontroli nad pojazdem, zwiększając tym samym prawdopodobieństwo ocalenia życia w nagłej sytuacji drogowej. Wszystko dzięki trzem elementom, odpowiadającym za zwiększenie efektywności hamowania wykraczającym ponad możliwości, jakimi dysponują kierowcy. Dbanie o dobry stan techniczny systemu ABS to nie tylko troska o sprawność własnego samochodu, ale i krok ku własnemu bezpieczeństwu, dlatego należy wymieniać zużyte podzespoły, od razu, gdy zajdzie taka potrzeba. By uniknąć niebezpiecznej podróży ze źle funkcjonującym systemem lub by najzwyczajniej zaoszczędzić czas, możemy powierzyć naprawę firmie „ABS center”, do której po konsultacji telefonicznej możemy wysłać nasz sterownik, a już po niedługim czasie otrzymamy w pełni sprawną część. Pamiętajmy, że nasze bezpieczeństwo na drogach leży nie tylko w naszych rękach, ale i nogach, które całe szczęście wspiera ABS.