Krótko o systemie ABS

ABS to system, który w zasadzie stał się normą we współczesnych samochodach – od lipca 2006 r. jest obowiązkowo montowany w autach sprzedawanych na terenie Polski. Jego podstawowym zadaniem jest zapobieganie blokady kół podczas hamowania. Pozwala to na zmniejszenie ryzyka wpadnięcia auta w poślizg i utraty panowania nad pojazdem – układ ten bezpośrednio wpływa więc na bezpieczeństwo kierowcy i jego pasażerów. Z reguły jest to bardzo niezawodny system, producenci przykładają się do jakości wykonania i na przestrzeni dekad znacznie dopracowano jego skuteczność. Mimo to, jak przy każdym elemencie pojazdu, mogą zdarzyć się usterki.

Zapalona kontrolka – co dalej?

Przed każdym uruchomieniem pojazdu kontrolka systemu ABS powinna się świecić, a po kilku sekundach automatycznie zgasnąć. O pojawieniu się usterki kierowca zostaje poinformowany przez stale palącą się kontrolkę systemu na tablicy wskaźników. Aby system ABS działał skutecznie, wymagana jest jego pełna sprawność, dlatego nawet w razie najmniejszej usterki jest on całkowicie wyłączany przez komputer nim sterujący. Po zapaleniu się kontrolki dalsza jazda staje się dość niebezpieczna i ryzykowna. Co prawda układ hamulcowy będzie działał, ale w momencie awaryjnego hamowania może dojść do zablokowania kół, co może doprowadzić do utraty sterowności nad pojazdem. Wstępną diagnostykę jesteśmy w stanie wykonać sami, ale całkowita naprawa ABS to zadanie, którym zajmie się najbliższy serwis.

Najczęstsze usterki systemu ABS

Pierwszym krokiem do ustalenia, co jest przyczyną usterki, jest podłączenie testera diagnostycznego. Mechanik za jego pomocą łączy się z systemem ABS w poszukiwaniu wadliwego elementu, który wywołuje kontrolkę na tablicy wskaźników. Przy awarii układu ABS głównym podejrzanym jest sterownik ABS. Jest to regulator, który odpowiednio do danej sytuacji dobiera wartość do ciśnienia znajdującego się w układzie hydraulicznym hamulców kół samochodu. Jeżeli jedynie komunikuje on awarię i nie podaje żadnej innej informacji, oznacza to, że może być uszkodzony i w takim wypadku konieczna może być wymiana sterownika ABS. Naprawa sterownika ABS to zadanie dla specjalistów.

Kolejną możliwą usterką jest problem z pierścieniem ABS – częścią ruchomą, która pozwala czujnikowi na ocenę prędkości obrotowej koła. Pierścień przyjmuje najczęściej formę obrotowej koronki z ząbkami – jeśli ząbki ulegną uszkodzeniu, czujnik będzie otrzymywał błędne informacje i wskutek tego układ ABS będzie się włączał nieodpowiednim momencie. Aby usunąć tę usterkę, najczęściej wystarczy wymiana wadliwego pierścienia na nowy. Zapalenie się kontrolki może także oznaczać problem z jednym z czujników prędkości obrotowej zamontowanych przy kołach samochodu. Warto pamiętać, aby w pierwszej kolejności sprawdzić podłączenie przewodów. Ich położenie sprawia, że są one narażone na działanie warunków atmosferycznych i innych drogowych czynników, które mogą wpływać na błędny odczyt.

W takiej sytuacji układ ABS nie dostanie informacji na temat prędkości koła i nie będzie miał tym samym możliwości skutecznego odblokowania go podczas awaryjnego hamowania. Przy wystąpieniu tego problemu, należy zlecić kontrolę czujników prędkości obrotowej i ich wyczyszczenie, ewentualnie wymianę wadliwej części. Na niesprawność systemu ABS może też wpływać poziom płynu hamulcowego. Ciśnienie w układzie jest regulowane za pomocą płynu hydraulicznego. Jeżeli jego poziom w zbiorniku jest zbyt niski, układ ABS nie będzie działał poprawnie.