Układ ABS, czyli Anti-Lock Braking System jest obecnie jedną z najważniejszych części wyposażenia samochodu. Jego zadanie polega na zapobieganiu utraty stabilności auta w trakcie hamowania oraz na skróceniu drogi hamowania. Sterownik ABS może więc uratować zdrowie lub życie w ekstremalnych sytuacjach na drodze, dlatego warto dowiedzieć się jakie ma zastosowanie w praktyce.

 

Czym jest sterownik ABS?

Sterownik ABS wchodzi w skład jednego z podstawowych systemów bezpieczeństwa, którego celem jest przede wszystkim umożliwienie sterowania samochodem podczas gwałtownego hamowania. Dzięki niemu koła nie zostają całkowicie zablokowane a auto nie wpada w poślizg. Mimo wystąpienia usterki, kierowca jest w stanie ominąć ewentualne przeszkody na drodze, więc nie traci całkowitej kontroli nad pojazdem. Główne podzespoły tego układu to: czujniki prędkości obrotowej kół, sterownik, pompa z elektrozaworami i instalacja elektryczna.

Zasada działania ABS-u jest stosunkowo prosta. Przy każdym kole umieszczony jest czujnik mierzący jego prędkość obrotową, a zebrane dane wysyłane są do sterownika. Jeżeli jedno z kół przestanie się obracać, Anti-Lock Braking System zmniejsza siłę kierowaną na nie do momentu ponownego uzyskania przyczepności.

Jakie są rodzaje sterowników ABS?

W samochodach montowane są dwa rodzaje sterowników ABS: aktywne i pasywne. Te pierwsze posiadają zintegrowane obwody elektroniczne. Jeśli magnetorezystorowe czujniki współdziałają ze stalowym pierścieniem impulsowym, umieszcza się dodatkowy magnes na czujniku hallotronowym. Obracające się koło zębate wpływa na zmianę pola magnetycznego w sterowniku.

Czujniki pasywne natomiast mają postać cewki nawiniętej na rdzeń ferromagnetyczny. Są one montowane przy pierścieniu impulsowym, który jest połączony z piastą koła, półosią lub przy tarczy ze zintegrowanym pierścieniem ABS i łożyskiem. Ruch obrotowy pierścienia impulsowego oddziałuje na wytwarzane przez rdzeń czujnika pole magnetyczne.

Co zrobić w przypadku uszkodzenia sterownika ABS?

Uszkodzenie sterownika ABS wiąże się najczęściej z większym narażeniem na poślizg kół. W przypadku wystąpienia usterki układu ABS powinna pojawić się informacja na desce rozdzielczej w postaci zapalenia się odpowiedniej kontrolki. Powinniśmy wówczas udać się do profesjonalnego warsztatu, w którym specjalista oceni sprawność całego układu.

Jeśli okaże się, że urządzenie zostało zniszczone, prawdopodobnie konieczna będzie wymiana sterownika ABS. Bardzo często naprawa sterownika ABS jest niemożliwa lub dosyć kosztowna. Należy wówczas zdecydować się na zakup nowej części albo wybrać jej używany odpowiednik. Jeśli zdecydujemy się na używaną część, powinniśmy skonsultować swój wybór z mechanikiem, który oceni czy wybrany przez nas sterownik ABS pasuje do naszego modelu samochodu.

Aby jednak ocenić czy konieczna będzie naprawa ABS, powinniśmy na początku przeprowadzić diagnostykę, której pierwszym etapem jest wzrokowa kontrola przewodów oraz elementów mechanicznych. Warto również sprawdzić bezpieczniki układu. Kolejnym krokiem powinno być skanowanie testerem diagnostycznym w celu znalezienia błędów lub porównania sygnałów wszystkich czujników. W przypadku sterownika pasywnego należy zmierzyć multimerem jego rezystancję. Gdy natomiast posiadamy czujnik aktywny, sprawdzamy napięcie zasilania.

Podsumowanie

Sterownik ABS odpowiada za utrzymanie właściwego toru w trakcie hamowania oraz za uniknięcie trwałego zablokowania kół auta, dzięki czemu jazda samochodem jest o wiele bardziej bezpieczna. W przypadku zniszczenia sterownika możemy uniknąć kosztownych rozwiązań wybierając tańszy substytut w postaci używanej części, natomiast powinniśmy wówczas udać się do mechanika, który oceni stan urządzenia.